…Batman

Det är nog ingen större surprise för er att det skulle komma ett Batman-inlägg förr eller senare. Jag kände dock att det vi måste prata om idag är The Dark Knight-trilogin. En trilogi som består av mina tre favoritfilmer, alla kategorier. Tre mästerverk regisserade av Christopher Nolan med Christian Bale i rollen som Bruce Wayne och Batman.

Jag får ofta frågan om vilken av de tre filmerna som är min favorit. Vilken som är den bästa filmen. Och jag har inte velat ge något svar på det då det för mig har varit som att säga vilket av sina barn man älskar mest. Men jag har också inte kunnat av den enkla anledningen för att jag inte själv har vetat svaret.

Batman Begins, The Dark Knight och The Dark Knight Rises är tre fantastiska filmer, men samtidigt tre filmer som skiljer sig väldigt mycket från varandra trots att de alla handlar om Bruce Wayne och hans resa som Batman. Jag kommer inte att gå in i detalj på vad som skiljer de åt (det kan vi ta någon annan gång eller något), utan vilken av de tre som är min favorit och varför det är den bästa Batman-filmen.

Är ni redo?

Säkert?

Batman Begins. Varför? Jo, det ska jag tala om för er. Batman Begins var en game changer och är enligt mig en film som lätt glöms bort till förmån för dess uppföljare. Det var inte bara den första tolkningen på film på Bob Kanes karaktär där Gotham City mycket väl skulle kunna existera i den värld vi lever i, utan det var också den första tolkningen på film om Bruce Waynes resa från det att hans föräldrar blev mördade till att han maskerad försökte ta sig an Gothams organiserade brottslighet ensam.

Första akten av Begins visar på hur mästerlig Nolan är som filmskapare. Det har nog aldrig presenterats så många karaktärer och historier för en filmpublik innan på ett så smidigt sätt som det görs i Begins. Scener från Bruce Waynes barndom, tiden efter föräldrarnas bortgång och hans tid utomlands vävs vackert samman med tiden då han tränas av Liam Neesons tolkning av Henri Ducard/Ra’s al Ghul hos The League of Shadows. Vi får se en man tränas till att vända sin egen rädsla till att använda den för att göra andra personer rädda. Vi får se en man gå från att vara ute efter hämnd till att vilja skipa rättvisa och rädda staden som hans föräldrar betydde så mycket för. Vi får se en man gå från att bara vara en man till att bli en legend.

Begins är den filmen som är mest Batman. Det är inte bara att det är den filmen i trilogin som känns mest som en superhjältefilm utan för att det är den film som visar Christian Bale i Batsuiten under längst tid. Det är den filmen som har absolut bäst actionscener. Scenen med Ra’s al Ghul och Batman på monorailen slår avslutningen i TDKR och det är svårt att inte rysa av välbehag när Tumblern hoppar mellan Gothams tak med en poliskår som aldrig har sett något liknande. Och där TDK och (speciellt) TDKR visar Gotham City mycket i dagsljus visas staden i Begins mest när solen har gått ner. Det är så jag vill att en Batman-film ska vara. Det ska vara natt.

Något Begins saknar men som finns hos uppföljarna är hål i storyn samt frågetecken som inte besvaras. I Begins är allas motiv tydliga och den enda fråga man lämnas med i slutet av filmen är ”Vad händer härnäst?”. Att Batman i TDK lämnar en hel våning med människor i Jokerns våld till förmån för att rädda ett enda liv samt att Bruce Wayne kan ta sig från ett fängelse på andra sidan jorden utan pengar till ett Gotham där en terrorist har hotat med att spränga hela staden med en atombomb om någon tar sig in är saker jag låter passera men tycker är slarvigt för att vara Christopher Nolan.

Ensamblen i hela trilogin är fantastisk. Christian Bale ÄR Bruce Wayne och Batman. Ingen kommer någonsin att kunna porträttera den rollen bättre. Liam Neeson, Michael Caine, Morgan Freeman, Gary Oldman, Cillian Murphy och inte minst Katie Holmes, som enligt mig gör en bättre Rachael Dawes än vad Maggie Gyllenhaal gjorde, kunde inte ha castats bättre. Visst, Heath gör en fantastisk Joker och Tom Hardys Bane gör verkligen karaktären rättvis. Att ha tränat sig till den kroppen är inte annat än imponerande. Men Liam Neeson är alltid Liam Neeson och hans korta cameo i The Dark Knight Rises var nästan min favoritdel på hela filmen.

Så, där har ni det. Batman Begins är alltså min favoritdel av The Dark Knight-trilogin och alltså min absoluta favoritfilm.

Nu slipper ni undra längre.

Lämna en kommentar